Meten is weten
Voor effectief informatiekwaliteit management is het essentieel dat een organisatie probeert directe invloed te hebben op de perceptie van hun informatieklanten. Prof. Shoshana Zuboff benoemt als eindproducten van informatiesystemen:
Ø verbeterd werk om toegevoegde waarde te verhogen en verspilling te verlagen
Ø correct geïnformeerde kenniswerkers
Alle andere producten van informatiemanagement, zoals het beheer van informatie en processen, gegevensmodellen, databases, internet applicaties, repositories en technische infrastructuur, zijn in haar ogen niet meer dan ondersteunende diensten en interim productcomponenten of gereedschappen.
Vanuit dit oogpunt gezien is het gebruik van alleen het woord ‘datakwaliteit’ als vervanging van het begrip ‘informatiekwaliteit’ verkeerd en gevaarlijk. Het woord ’datakwaliteit’ trekt de aandacht naar de technische hulpmiddelen van informatiemanagement, in plaats van waar de focus hoort te liggen: het gedrag van de mensen in de informatie productieketen.
De Japanners zien klant-leverancier relaties als cruciaal in hun ketendenken en stellen dit centraal in hun toepassing van ‘Kaizen’ (continue procesverbetering): defecte producten en diensten zijn slechts symptomen van defecte onderliggende processen. Verbeter dan ook de processen om de kernoorzaken van de defecten te verwijderen, en niet wat er uit de processen komt. Kritische succesfactoren daarbij zijn:
Ø klantgerichte productspecificaties
Ø definitie van processen langs hun waardeketen
Ø effectieve terugkoppeling door de waardeketen heen
Ø teamwork
Ø een helder proces voor procesverbetering
Ø foutvoorkomende technieken overal waar deze toepasbaar zijn
Een volledige uitleg van Informatiekwaliteit Management wordt gegeven in onze cursussen.