Kwaliteit is geen handeling, het is een gewoonte

vlag

Informatiekwaliteit

Informatiekwaliteit Management

Informatiekwaliteit (IQ) wordt voor de meeste organisaties een steeds belangrijker zaak. Gartner hierover:

"Organisaties beginnen zich te realiseren dat slechte informatiekwaliteit hen schaadt. Maar slechts weinige weten welke zaken ze moeten aanpakken, en waar te beginnen. Methoden om informatiekwaliteit te managen kunnen hier richting aan geven."

Larry English voegt daaraan toe:

"We are in the Information Age and information has become the differentiating resource between companies. The quality of their information determines whether an organization will be successful or fail. One cannot sit down in complacency, when the competition redefines the competitive rules."

Er is in mijn ogen een onlosmakelijk verband tussen informatiemanagement en informatiekwaliteit management. Dit wordt het best geïllustreerd door te kijken waarom we informatiemanagement nodig achten. We hebben te maken met grote hoeveelheden gegevens, die altijd en overal toegankelijk moeten zijn, eenmalig gecreëerd en veelvuldig verspreid worden, bewaard moeten blijven voor hergebruik en beveiligd tegen misbruik, maar bovenal bedoeld zijn voor het creëren van toegevoegde waarde.

De crux zit hem in het laatste deel: als gegevensbeheer niet leidt tot toegevoegde waarde die hoger is dan de gespendeerde kosten, is er sprake van verspilling van fondsen en werkkrachten. En de toegevoegde waarde van informatie wordt vooral bepaald door de kwaliteit ervan in de ogen van de informatieklanten. Daarom vind ik - vanuit Total Quality Management - de beste definitie van informatiekwaliteit: "het consistent voldoen aan alle verwachtingen van de klanten van informatie."

 

Links

Impressies:





Verwante sites: